ABBA: The Day Before You Came (1982)

av chapyl
0 kommentarer

1982 är året då ABBA beslutar sig för att ta en paus. Under våren arbetar ABBA med målet att få klart med låtar till ett nytt album till vintern, något som också tas upp i ett pressmeddelande som skickas ut från skivbolaget Polar. Framåt augusti står det dock klart att ABBA till vintern ska ge ut ett samlingsalbum (2 lp-skivor) med de bästa låtarna under “de första tio åren” (som det står på albumet ‘The Singles – The First Ten Years’) samt två nya låtar. Dessa låtar kom att bli ‘Under Attack’ och ‘The Day Before You Came’. Båda låtarna floppade 1982, men framför allt ‘The Day Before You Came’ har de senaste åren omvärderats till att nu anses som en av de finaste låtar ABBA spelade in. Med tanke på att det var ABBA:s absolut sista låt inspelad i augusti 1982 så kan en väl rimligen säga att ABBA slutade när de stod på toppen.

ABBA:s sista låt, The Day Before You Came spelades in för exakt 35 år sedan, närmare bestämt 20 augusti 1982 och hade från början arbetsnamnet ‘Den lidande fågeln’ och senare ‘Wind’. Den är också en av gruppens längsta låtar, då den är nästintill sex minuter lång. Låten sjöngs in av Agnetha Fältskog medan Anni-Frid Lyngstad bidrog med körsång. De enda instrument som förekommer på inspelningen är Benny Anderssons synthesizer och trummaskin, Björn Ulvaeus akustiska gitarr och Åke Sundqvists virveltrumma. För de som inte är väl bevandrade i ABBA:s musik så blir säkert förvåningen desto större när de lyssnar på gruppens hits som ‘Dancing Queen’, ‘SOS’, ‘Thank You For The Music’ m.fl. och sedan får höra ‘The Day Before You Came’.

Musikvideon spelades in 21 september 1982 i Stockholm och medverkar gör förutom ABBA-medlemmarna också skådespelaren Jonas Bergström. Videon regisserades av Kjell Sundvall och Kjell-Åke Andersson. I videon märks en helikopterflygning över Östra Årstabron och i andra akten av videon så befinner sig ABBA-medlemmarna på Chinateatern i Stockholm.

Det har spekulerats mycket kring vad låtens tema är. Videon tycks ju i första akten tala för att låten handlar om en romans och att det därför handlar om hur tråkigt livet var för personen innan kärleken tog över. Men det många reagerar på är låtens sorgliga text och musik.

I must have lit my seventh cigarette at half past two
And at the time I never even noticed I was blue
I must have kept on dragging through the business of the day
Without really knowing anything, I hid a part of me away
At five I must have left, there’s no exception to the rule
A matter of routine, I’ve done it ever since I finished school
The train back home again
Undoubtedly I must have read the evening paper then
Oh yes, I’m sure my life was well within its usual frame
The day before you came

Mycket talar för att låten handlar om en persons dag sista dagen i dennes liv och att ‘You’ i själva verket är döden. I andra akten av musikvideon sjunger Agnetha klädd i svart från en teaterscen (Chinateatern i Stockholm) medan Anni-Frid, Benny och Björn sitter sorgset, som på en begravning, och blickar ut i tomma intet. Även ABBA-medlemmarna själva har gett ledtrådar om att temat inte är av det positiva slaget.

“You’ve spotted it, haven’t you? The music is hinting at it.

Björn i en intervju i The Times 2010 på frågan om vad som hände med huvudpersonen.

I en annan intervju, med Agnetha (hittar inte den artikeln nu) säger även Agnetha att det inte var något positivt som hände huvudpersonen.

Jerker Virdborg skriver i en artikel i Dagens Nyheter 26 juli 2009:

Utöver alla klassiska och nästan sönderspelade låtar som man förknippar med Benny Andersson så är han och Björn Ulvaeus nämligen också männen bakom svensk musikhistorias mörkaste sång: ”The day before you came”. Låten var Abbas allra sista – och bästa – inspelning, gjord sent i augusti 1982.

Texten, som sjungs av en nedtonad och liksom avstängd Agnetha Fältskog, skildrar en kvinnas påfrestande repetitiva vardag på kontoret och hemma, dagen innan det stora händer – hon träffar mannen i sitt liv.

Men det är något som inte stämmer. I stället för att vara en glädjesång om avslutad ensamhet så drivs låten framåt av ett överväldigande vemod. Den enda slutsats som går att dra blir därför: När hon träffat mannen blev allt ännu värre. Rädsla, instängdhet, misshandel – vi vet inte vad det rör sig om, men livsläget blir om möjligt än mer outhärdligt.

Men detta gestaltas, sofistikerat nog, enbart genom harmonierna och mollkadenserna, toppade med Anni-Frid Lyngstads obligatstämma som lika gärna kunde höra hemma i ett barock-largo av Händel eller Albinoni.

Benny Andersson ligger på golvet och lyssnar på inspelningen.

Många andra artister och band har på senare år spelat in sina tolkningar av låten. Först ut var den brittiska syntpopgruppen Blancmange som fick en hit med sin version 1984. Brittiska Tanita Tikaram gjorde en cover på låten till sitt album The Cappuccino Songs 1998. En dansversion med högre tempo släpptes av Abbacadabra under 1990-talet. Operasångerskan Anne Sofie von Otter spelade in låten till sitt album I Let the Music Speak. Steven Wilson från Porcupine Tree spelade in låten till sin EP Cover Version II. Brittiska The Real Tuesday Weld spelade in låten till sitt album Backspin: A Six Degrees 10 Year Anniversary Project.

ABBA under inspelningen av videon på Chinateatern.

Fler inlägg i samma kategori

Skriv en kommentar